Соціальні навички першокласника: підказки для батьків
Опубліковано 21 Серпень 2025 о 10:00
Блог Діти в місті Вінниця > Освіта > Соціальні навички першокласника: підказки для батьків

Photo: Freepik
Перший клас – це великий стрес для багатьох діток. Їм доводиться звикати до нових порядків та розпорядку дня, нових людей та нової атмосфери. А ще перший клас – це справжній тренувальний майданчик для соціальних навичок. Діти вчаться спілкуватися, домовлятися, слухати вчителя, висловлювати свої думки. Часто саме соціальні навички визначають, наскільки комфортно дитина почуватиметься у школі, як швидко знайде друзів і як сприйматиме школу в цілому. "Діти в місті" дізнавалися, чому необхідно прокачати соціальні навички до першого класу.
Чому соціальні навички важливі для першачків
Коли діти вперше йдуть до школи, вони опиняються в абсолютно новій соціальній ситуації. Навіть, якщо дитина ходила до садочка, школа дещо відрізняється, і до цього дитині потрібно адаптуватися. Перший клас вимагає від дітей не лише академічної готовності, а й емоційної зрілості. Якщо у дитини добре прокачані соціальні навички, їй набагато простіше дається адаптація та звикання до школи. Для деяких діток вона проходить настільки легко, що батьки й не помічають.
Розвинуті соціальні навички допомагають дитині:
- легше знаходити друзів;
- вирішувати конфлікти без сліз і криків;
- відчувати себе впевнено серед однолітків;
- швидше адаптуватися до вимог учителя та школи.
Ключові соціальні навички для першокласника
Photo: Freepik
Що має вміти дитина перед першим класом, якщо мова йде про соціальні навички? Нижче перелік основних моментів, на які батькам варто звернути увагу приблизно за рік до школи.
Уміння слухати і чекати своєї черги
У великих класах дуже важко впоратися з дітками, які постійно викрикують, не вміють чекати, адже кожен хоче бути першим. Важливо навчити дитину терпіння та дати розуміння, що на уроці та в грі важливо не перебивати й чути інших.
Вміння ділитися та співпрацювати
Сучасні батьки все частіше тримаються думки, що маленьких дітей не треба вчити ділитися іграшками. Звичайно, змушувати ділитися улюбленими іграшками не варто, а от вчити рівноцінному обміну, взаємодопомозі – це маленькі кроки до командної роботи.
Емоційна саморегуляція
Діткам особливо важко контролювати емоції. Наприклад, стримувати злість, образу або розчарування. На жаль, у житті дорослих щоденно трапляються ситуації, коли емоції вирують і їх необхідно вміти стримати. Першокласникам варто ще до школи навчитися стримано реагувати на неприємні ситуації, проговорювати свої емоції замість того, щоб реагувати криком чи бійкою.
Уміння знайомитися та дружити
У новому колективі буде дуже корисним вміння заводити нові знайомства. Це значить привітатися, представитися, запропонувати погратися разом або сісти за одну парту. Такі маленькі кроки відкривають двері до великої дружби.
Читайте також: У дитини немає друзів: як допомогти
Як батьки можуть допомогти
Photo: Freepik
Є безліч вправ та завдань, які допоможуть розвивати соціальні навички. У першу чергу, звертайте увагу на ваш стиль спілкування з іншими, адже це є головною моделлю для дитини. Діти копіюють дорослих і швидко навчаються у них.
Як розвивати соціальні навички:
- Рольові ігри (школа, лікарня, магазин).
- Настільні ігри (вдома або з друзями).
- Командні рухливі ігри (в гуртках або у дворі).
- Спільне читання книжок (з обговоренням емоцій та поведінки героїв).
- Робота з емоціями (книжки, розмови, пояснення, як працюють емоції).
Крім того, обов’язково залучайте дитину до спільних справ (спільне приготування їжі, прибирання, догляд за твариною) та заохочуйте її практикувати спілкування. Наприклад, сходити за покупкою та подякувати продавцю, зробити замовлення в кафе, попросити про допомогу у знайомої людини.
Якщо дитина важко йде на контакт з однолітками та вчителями, надто емоційно реагує на школу, довго адаптується або має інші проблеми, варто звернутися до спеціаліста. Це не привід для паніки, але привід для того, щоб допомогти дитині швидше впоратися з її проблемами.
Вам може стати в нагоді наша стаття: Вплив дистанційного навчання на емоційний стан дитини