Ранній розвиток: що це таке, з чого він складається і чи потрібно його стимулювати
Опубліковано 02 Серпень 2019 о 12:00
Блог Діти в місті Вінниця > Оглядові статті > Ранній розвиток: що це таке, з чого він складається і чи потрібно його стимулювати
На новоспечених батьків навалюються десятки різних методик раннього розвитку, розвиваючі мультики для немовлят, садочки та школи, які наголошують, що якщо від самого народження не займатися розвитком дитини, то потім буде пізно.
Часто батьки починають сходити з розуму від такого розмаїття пропозицій. Тому спробуймо проаналізувати це питання разом.
Що таке розвиток?
Для того, щоб краще розбиратися в цій темі, варто розуміти що ж таке розвиток. «Розвиток людини — це розгорнутий у часі процес кількісних та якісних змін в організмі та психіці людини, її мисленні, почуттях і поведінці, що є результатом біологічних процесів в організмі та впливів навколишнього середовища» — так говорить нам Вікіпедія.
Виходить, що розвиток — це зміни під впливом двох факторів: біологічних процесів та навколишнього середовища. Тобто навіть без нашої активної участі відбувається активний розвиток. За перші 280 днів (9 місяців) із двох клітинок утворюється найскладніший універсальний організм, який саморегулюється. Протягом наступних 365 днів (один рік) він опанує своє тіло, потім зв’язну мову, а після цього набуде соціальні навички. Тобто зміни і перехід на якісно новий рівень йдуть постійно і великими темпами.
Роль батьків у ранньому розвитку дитини
Ви, мабуть, здивуєтеся, але головна роль батьків немовляти — це не показувати йому картки з малюнками, та говорити з ним трьома мовами поперемінно. Основне завдання дорослих — створити безпечне середовище, сприятливе для розвитку дитини.
У новонародженої дитини є лише базові потреби — їжа, сон, безпека. Тобто новоспечені батьки мають навчитися розрізняти сигнали малюка та задовольнити ці базові потреби.
Комунікація, тактильне спілкування та володіння тілом
Наступний етап розвитку немовляти починається приблизно у два місяці. Малюки починають радувати батьків першими посмішками та агуканням. У дитини з’являється потреба у комунікації, тому розмовляйте, проявляйте емоції, посміхайтеся.
Малюк відчуває світ шкірою, тому сміливо обіймайте, масажуйте, пестіть, тискайте своїх крихіток. Так вони навчаться відчувати межі свого тіла і отримають імпульс до розвитку.
Вербальне спілкування
Деякі діти раніше, деякі пізніше, але всі починають проявляти цікавість до спілкування. Тож задовольняйте цю потребу — говоріть із дитиною, читайте казки, віршики, співайте колискові.
Пасивний словниковий запас починає утворюватися в ранньому віці, і має велике значення в тому, як швидко дитина почне говорити.
Більше про те, як стимулювати розвиток мовлення ми писали у статті «Розвиток мови у дитини: що робити, щоб малюк швидше заговорив»
Повзання, ходіння, бігання
Коли настає час рухової активності, створіть навколо дитини безпечний простір для вдосконалення свого тіла.
Не порівнюйте свою дитину з іншими, не намагайтеся слідувати віковим нормам розвитку для дітей, адже вони несуть лише рекомендаційний характер.
Якщо запитати у Google коли повинен повзати малюк, можна знайти сотні відповідей з чіткими нормами — з 5 — 7 місяців. Але, по-перше, ваш малюк нічого нікому не винен, і почне повзати тоді, коли буде готовий, а по-друге, ніякий Google не знає вашу дитину краще від вас. Придивляйтеся до свого малюка та не обмежуйте його ходунками, манежами та іншими девайсами, що лише гальмують процес пізнання.
Кожному малюку свої темпи розвитку
Малюк встав на ніжки і почав звуками пояснювати свої прохання? Це означає що попереду етап дослідника, і ваш малюк буде цікавитися всім навколо, куштувати на зуб, м’яти, кидати, торкатися. Для того, щоб вивчати світ, малюкам просто необхідно зробити всі можливі маніпуляції з предметами. І як і раніше основне завдання батьків — створити безпечні умови для пізнання.
Ваша крихітка почала ходити в рік та розповідати віршики у півтора року? Вітаємо! Ваш карапуз заговорив лише після двох років? Теж круто. Радійте кожному успіху малюка і знайте — на все свій час.
Мовні навички, пам’ять, координація розвиваються у кожної людини індивідуально. Є діти швидкі, є філософи, є інтроверти, є екстраверти, так що, будьте чуйними і уважними тилами своїх дітей. Продовжуйте активно гуляти на вулиці, вивчайте палички, листочки, звуки природи, техніку, слухайте музику, пробуйте взаємодіяти з фарбами і восковою крейдою, танцюйте, співайте, читайте. Це і є найефективніший ранній розвиток.