Читаємо дітям: вказівки, які допоможуть прищепити дитині любов до читання


Опубліковано 11 Лютий 2020 о 19:25

Блог Діти в місті Вінниця >  Читаємо дітям: вказівки, які допоможуть прищепити дитині любов до читання


Читаємо дітям: вказівки, які допоможуть прищепити дитині любов до читання

Наявність маси різноманітних розваг, а також велике навантаження у навчальних закладах призводять до того, що у дітей часто для читання художньої літератури не залишається ні часу, ні бажання. Однак такий стан речей негативно позначається на дитячому розвитку, адже, читаючи книги, ми не тільки отримуємо можливість відволіктися і відпочити, але і набуваємо нових знань, поповнюємо лексичний запас, мимоволі вчимося грамотності мови і ясності висловлювань, розвиваємо уяву і підвищуємо свою цінність як у власних очах, так і в очах оточуючих. Дитині, що читає, завдяки загальному рівню ерудованості й навчання в школі дається легше, і соціалізація проходить без проблем.

Однак якщо дорослі розуміють всі незаперечні переваги цього виду діяльності, то у дітей спочатку потрібно сформувати відповідну звичку, а вже потім пожинати плоди. При цьому важливо прищепити любов до книг ненав’язливо — користь від читання з-під палиці не дуже велика.

Головною причиною, чому варто звернути увагу на розвиток навички читання вголос, є те, що в ній закріплені важливі елементи загальної грамотності дитини: спостереження, читання, писання, говоріння та слухання.

Отож, щоб читання вголос залишило приємні спогади про час, проведений з дитиною, пропонуємо вам коротку інструкцію, як зробити це цікаво і корисно.


Читати вголос — не страшно


Photo: Freepik


Заведіть вечірню традицію завершувати день спільним читанням вголос. Це не лише об’єднує, налаштовує на приємні сновидіння і позитивно впливає на розвиток. Одного разу у вас може не виявитися часу на читання, а книга буде настільки цікавою, що вашому синові чи доньці нічого не залишиться, як продовжити читання самостійно. Продовжуйте читати вголос, навіть коли дитина вже читає самостійно. І ще один маленький секрет: заради книги можна трішки зрушити час відходу до сну.


Дозвольте дитині вибрати книжку самостійно. Складіть список улюблених книжок вашої дитини та обов’язково почніть з них. Але не варто обмежуватися лише художніми книжками. Оберіть цікаву статтю з енциклопедії чи розділ з підручника, які можуть допомогти вашій дитині в навчанні, або ж просто читайте все і всюди — газети, журнали, рецепти. Усе, що на вашу думку допоможе розширити словниковий запас.


Не бійтеся книжок-картинок. Відсутність слів (або їх маленька кількість) не робить книжку непридатною для читання вголос. Тому в процесі спільного читання вголос варто привертати увагу до деталей ілюстрацій та їх опису, щоб добре закріпити сюжетні елементи. Читайте історію разом так, як ви її бачите — питайте в дитини про хід подій, нехай вона стане співавтором цієї пригоди.


Починайте з найменших історій. Пам’ятайте, якщо для вас практика читати вголос є незвичною, проміжок концентрованої уваги дитини буде досить коротким. Відповідно й історії мають добиратися менші за обсягом. Починайте з уже згаданих книжок-картинок, які взагалі без тексту або з його мінімальною кількістю. Запропонуйте дитині погортати і пороздивлятися малюнки разом, роздивіться кольори, героїв та пейзажі. А вже потім запитайте в дитини, чи не хоче вона послухати, що за історія прихована за цими малюнками. Тільки-но це увійде у звичку, ви з легкістю зможете читати більші тексти.


Вам може бути корисною наша стаття: «Хочу все знати: топ-7 книг для всебічного розвитку дитини»


Не соромтеся використовувати експресію і додавати театральності своєму читанню. Розіграйте ролі, використовуючи різні тембри голосу, емоційне наповнення та міміку для того, щоб передати зміст історії, яку читаєте. Наділяйте персонажів різними голосами, уявіть, хто розмовлятиме високим голосом, а хто низьким. У книжці є опис шелесту листя («шшшшшшш») чи бурління моря/океану («шух, шух, шух») — додайте, як ви це уявляєте, або ж запитайте про це дитину. Озвучте усілякі вигуки («А-а-а-а-а-а!») та звуки («Клац!» чи «Бум!!!»). Такі деталі зроблять текст об’ємнішим та легшим для уяви. Не забувайте про паузи. Вони дадуть вам можливість перевести подих, а також привернуть увагу перед важливим сюжетним поворотом історії.


Перечитуйте книжки. Навіть якщо ви втомилися від сюжету, не відмовляйте дитині в повторному читанні тих самих історій. Багаторазове читання однієї книжки дуже допомагає в розвитку мовних навичок та суттєво покращує осмислення практики читання. Спробуйте ускладнити процес і врятувати себе від чергового перечитування. Дочитайте до якогось ключового моменту історії і попросіть, щоб ваша дитина її закінчила. Спостерігайте, можливо, їй просто не подобається фінал і вона захоче його виправити. Допоможіть у цьому, якщо буде потреба.


Жодних вікових обмежень


Photo: Freepik


Читайте і старшим дітям теж. Забудьте про упередження стосовно віку (замалий чи задорослий для читання вголос). Згідно з дослідженнями, які були опубліковані в Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, читання вголос малюкам від 0 років допомагає майбутній підготовці до самостійного читання та збільшує потенціал до засвоєння словникового запасу. У віці 4–5 років — збільшує рівень читацьких та когнітивних навичок у подальшому житті. Але вміння самостійно читати не повинно скасовувати традицію спільного читання вголос. Читайте разом або по черзі. Виберіть книжку, яка була б цікава і вам, і дитині. Тоді ви матимете зайву тему для розмови, або ж разом знайдете відповідь на питання, що хвилює когось з вас. Навіть для дорослих людей читання вголос треба розглядати як ще один процес комунікації — бажання обмінятися інформацією, розділити спільний досвід, відчути приналежність до групи та отримати задоволення від слухання чийогось голосу.


Робота з текстом


Пояснюйте нові слова. Розширення словникового запасу — важливий елемент читання дітям вголос, тож не шкодуйте часу для дослідницьких пауз та роз’яснення слів. Обов’язково прочитайте книжку, щоб чітко розуміти, в яких умовах відбувається історія. Можливо, перед початком варто обговорити деякі деталі простору, в якому відбуваються події. Наприклад, якщо ви читаєте історію про морські пригоди, заздалегідь поясніть такі слова, як «корабель» (з його частинами), «пірат», «скарби» та «шторм». Про всяк випадок, майте при собі аркуш паперу та фломастери, можливо, деякі слова краще намалювати і таким чином візуально закріпити незнайоме слово.


Ставте уточнювальні запитання до тексту. Запитуйте під час читання, щоб поглибити вашу історію та почути думку дитини про конкретну дію чи вибір персонажів. Продовжуйте розмову і після завершення, щоб дізнатися загальні враження та емоції від прочитаного. Тут вам на допомогу прийде стандартна схема 5Wh для аналізу тексту: who? — хто був у тексті; what? — що з ними трапилось; when? — коли відбувались події; where? — де проходили події; why? — чому ви прочитали цей текст.


Відкладіть телефон


Створіть місце для читання. Додайте елементів, що допоможуть запам’ятати цю подію. Зробіть паперові читацькі корони, які отримує лише той, хто бере участь у процесі, розмалюйте їх літерами чи назвами книжок, які ви плануєте прочитати. Або ж дозвольте побудувати книжковий трон з усіх можливих елементів. Атмосфера має велике значення для процесу читання. Але крім затишку, вона має нести і певну функціональність. Відкладіть смартфони, планшети та інші речі, що можуть бути умовними подразниками як для дитини, так і для вас. Спробуйте виділити конкретний час та зосередитися винятково на читанні.


Шукайте однодумців


Photo: Freepik


Об’єднуйтесь у читацькі спільноти. Запропонуйте друзям з дітьми створити спільний вечір читання вголос чи організуйте таку подію в дитячому садку/школі, робіть пам’ятні фотографії, де ви всі в читацьких коронах, та діліться своїм досвідом у соціальних мережах чи просто одне з одним.


Якщо ви тільки на шляху до того, щоб відкрити для себе практику читання вголос, хочемо звернути увагу на ресурси, де можна послухати казки разом з дитиною:


  1. Проект UA: Казки. Можна послухати українські народні казки голосами відомих людей. Серед них музиканти Андрій Хливнюк та Марко Галаневич з гурту DakhaBrakha, письменник Сергій Жадан, реперка Alyona Alyona та інші.
  2. Проект KidStory. Пропонує прослухати та подивитися анімовані історії з книжок. В архіві вже є такі книжки, як «Я не хочу бути принцесою» Ґжеґож Касдепке, «Скік-поскік» Наталі Забіли, «Людина-Восьминіжка» Жака Жаб’є.
  3. Storynory — велика та, напевно, найстаріша (рік заснування 2005) база подкастів з дитячими казками, міфами та авторськими творами.


Джерело: osvitoria





Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук